بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونه ایمنی پوست را افزایش دهیم؟(۲)

چگونه ایمنی پوست را افزایش دهیم؟(۲)

الفبای مراقبت از پوست را بیاموزید


چهار گروه اصلی پوست

۱.پوست طبیعی و معمولی

۲.پوست چرب

۳.پوست خشک

۴.پوست ترکیبی


خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

تعیین نوع پوست،برای تعیین پوست ، صبح که از خواب بیدار شدید دستمال خشکی را روی پوست صورتتان بکشید اگر دستمال چرب شد پوستتان چرب است اگر روغن و چربی فقط در قسمت وسط دستمال جمع شد پوست تان ترکیبی است و اگر روی دستمال چربی دیده نشد پوستتان یا خشک است یا معمولی ، اگر بعد از کشیدن دستمال بر صورتتان احساس کردید پوستتان کشیده شد وخشک شد پوستتان خشک است و اگر پوست صاف است و انعطاف خود را دارد پوستتان از نوع معمولی است .


پوست معمولی

پوست معمولی بهترین نوع پوست است که همه آرزوی داشتن آن را دارند .نرم ولطیف با کشیدگی طبیعی با منافذ ریز که به سختی قابل رویت هستند بدون لکه و قسمت های ناجور وتکه تکه ، پوست طبیعی ظاهری صاف و نرم ، ارتجاعی و همواری دارد که نه چرب است و نه خشک. هرچند پوست معمولی بسیار زیبا است ولی احتیاج به مراقبت دارد هرگونه اهمال و غفلت از پوست با پا به سن گذاشتن منجربه چروکیدگی می شود.


پوست چرب

در این نوع پوست منافذ درشت و مشهودی است و این نوع پوست گرایش به کلفت و زمخت شدن بافت دارد.این نوع پوست غدد چربی بسیار فعالی دارد که موجب تولید روغن وچربی بیش از حدی می شود و پوست با ظاهری درخشان روغندار نمایان می شود شود


.در پوست های چرب، جوش و لکه جوشهای سرسیاه و سفید دیده می شود. با نگه داری و مراقبت صحیح از پوست های چرب می توان آن را تمیز نگه داشت و چربی اضافی آن را تحت کنترل نگه داشت و سیما و چهره ایی صاف و تمیز داشت .


پوست خشک

برخلاف پوست های چرب ، پوست خشک فاقد ترشح چربی می باشد که موجب می شود پوست سفت و پوسته پوسته وخشک و شکننده شود و رنگ چهره خشک و کدر شود.


خشکی پوست با تابش نورخورشید ، باد، بالا بودن دمای هوا ، تهویه مطبوع و کمبود مصرف آب و استفاده از صابون های تند و شیمیایی بیشتر می شود. مراقبت صحیح و استفاده صحیح از محصولات می تواند پوست خشک را هیدراته کرده و جان دهد و میزان انعطاف و رطوبت آن را بالا ببرد.


پوست ترکیبی

اغلب افراد پوستشان پوست تركیبی می بـاشد بـدیـن مـفهوم كه بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشك است و معمولا نواحی پیشانی، بینی و چانه چرب و در نواحی گونه، دور چشم و دور دهان خشک می باشند.


مراقبت و استفاده صحیح از محصولات و فرآورده ها کمک می کند تا نواحی خشک را مرطوب و همچنین چربی نواحی روغنی را کنترل کنید تا پوستی متعادلی داشته باشید.


مراقبت های اصلی و مهم از پوست

۱.مراقبتی که از پوست می خواهید در مرحله نخست بسته به نوع پوستی است که شما دارید .اگرچه در ابتدا مراقبت های کلی پوست را بیان می کنیم . کارهای مراقبت و نگهداری روزانه پوست بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی کشد و فقط سه مرحله در صبح و عصر دارد

پاک کردن پوست بهترین روش برای از بین بردن سلول های مرده از سطح پوست می باشد.


همچنین گرد و غباری که منافذ پوست را گرفته اند را باز می کند. اگر غبار و کثافات روی پوست انباشته شوند و منافذ بسته شود غدد راه پیدا نمی کنند که به روی پوست بیایند و در برابر عفونت ها از پوست دفاع کنند همچنین این غدد باعث طراوت بخشیدن به پوست می شوند.


۲.استفاده از لوسیون ها

پس از پاک کردن آرایش و گریم صورت و گرد وغبار از لوسیون های مخصوص باید استفاده شود . همچنین حالت حفاظتی به پوست می دهد لوسیون ها و سفت کننده ها PH پوست را تنظیم می کنند. و باعث از بین بردن بقایای آرایش و پاک کننده های روغنی و صابون می شود که از بین نرفته روی پوست باقی می مانند .


پس از تمیز و پاک کردن صورت با لوسیون، صورت را با آب بشویید که پوست حالت سفت شدگی بگیرد. این عمل موجب می شود منافذ پوست بسته شود و پوست سفت شود و از خیلی مواد کثیف و آلوده ایی که هوا را آلوده کرده اند در امان نگه می دارد.


انواع مختلف لوسیون ها و پاک کننده ها در بازار موجودند ولی ما پیشنهاد می کنیم از فرآورده هایی که در ترکیباتشان الکل دارند استفاده نکنید زیرا الکل پوست را خشک می کند و به رنگدانه های زیر پوست آسیب می رساند.


۳.مرطوب نگه داشتن

آب یکی از بهترین مرطوب و تازه نگه دارنده های پوست بشمار می رود. پوستی که خوب مرطوب باشد نرم و لطیف و صاف است و درخشندگی از خود دارد ، سن را پایین تر نشان می دهد. کسانی که از خشک شدن پوستشان جلوگیری می کنند سن شان کمتر بنظر می رسد.

اگر آب در بدن کم باشد پوست خشک و شکننده می شود

نوشیدن حداقل ۶ لیوان آب در روز و مصرف میوه ها و سبزیجات به داشتن پوستی سالم و شاداب کمک می کند و از دست دادن رطوبت مورد نیاز پوست جلوگیری می کند.

پوست برای به دست آوردن رطوبت مورد نیازعلاوه بر مایعاتی که مصرف می شود به مرطوب کننده های دیگری که رطوبت را جذب کنند و در روی سطح پوست نگه دارند احتیاج دارد.


حرکت نرم ماساژ را هر روز یک ربع می توان انجام داد و باید به خاطر داشته باشید که قبل از ماساژ پوست تمیز و با ژل یا کرم آغشته شود زیرا ماساژ روی پوست خشک باعث ایجاد خستگی و چروک می شود. خیلی خوب است که نحوه ماساژ دادن را یک بار توسط افراد مجرب ببینید و سپس آن را اعمال کنید.


تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

در اینجا ما به بیان ساده و با استفاده از اشکال مختلف , نحوه ماساژ دادن را آموزش می دهیم.

در آغاز ماساژ را با حرکات نر آغاز می کنیم و بعد از آن حرکات فشاری.

۱.حرکات نرم: که به صورت آرام و نرم انگشت ها را روی صورت قرار داده و به خلاف جاذبه زمین به طرف بالا ماساژ می دهیم.

۲.ابتدا از چانه شروع کرده سپس گونه ها و چشمها, دست را روی گونه گذاشته آرام به طرفین می کشیم و بعد دستها را روی چشمها قرار داده و خیلی آرام به طرف گوشخ صورت حرکت می دهیم.

۳. انگشت ها را درست مثل هنگامی که پیانو می نوازیم آرام روی صورت و چشم ها حرکت می دهیم.

۴.فشارهای پرتابی درست در همان نقاط مشخص شده دو انگشت را قرار داده و پوست را آرام به طرف بالا پرتاب می کنیم مثل وقتی که زیر لپ کودک را می زنید.

۵.در دور لب نیز فشارهای پرتابی را به طرف بالا انجام می دهیم. وهمین عمل را در نقاط زیگوماتیک کوچک و بزرگ تکرار می کنیم.

 پن سومان ها که شامل

۱. ژاکه ریز

۲. ژاکه درشت

۳ .ژاکه ضد چروک

ژاکه در واقع حالتی مثل نیشگون است که به طرف بالا انجام می شود. از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام می شود.


ژاکه باعث می گردد تا چربی های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یک جا تجمع نکنند ژاکه را در گردن و پیشانی نیز آرام انجام دهید. که حرکات ریز و نیشگوهی که به طرف بالا انجام می دهیم.موجب آرامش و رفع خستگی می شود.حرکت نیرومند سر درد انگشت ها را تا وسط پیشانی بلغزانید سپس انگشت ها را با فشار کمی به طرف شقیقه کشیده و حرکات چرخشی بدهید.


حرکات ابرو چشم ،انگشتان میانی را در پوشه داخلی چشم ها و انگشت های سبابه را روی ابروان بپذارید تا گوشه های خارجی چشم ها زیر چشم ها و باز به گوشه داخلی آن ها بلغزانید. حرکت دهان و بینی, حرکت دایره واری از گوشه های دهان تا بالا.

ماساژ دست

۱.نرمش عمودی

۲).نرمش مایل

۳. حرکت مخصوص با شست و سبابه

حرکات ماساژ بر روی دست تا آرنج

۱. نرمش عمودی

۲. نرمش به حالت دست کردن دستکش بدین نحو که یکی یکی انگشتان را ماساژ می دهیم.

۳.چرخاندن آرام مچ دست به طرفین به نحوی که موجب درد نشود.

ماساژ با دستکاه الکترونیکی

دستگاه برقی جهت ماساژ صورت به فرم ها و شکل های گوناگون وجود دارد ولی طرز کار با آنها تقریبا یکسان است که به شرح آن می پردازیم . قبل از ماساژ صورت را با ژل یا کرم پودر ماساژ آغشته کنید.

ورزش صورت

۱.چشم ها را تا حد امکان باز کرده و بالا و پایین را نگاه کنید این عمل را ده بار تکرار کنید.

۲.دهان خود را به طرف چپ و راست حرکت داده سپس آن ها را جمع کنید و سعی نمایید که لب ها را به طرف بالا و پایین متمایل سازید.

۳. لب ها را مانند اینکه بخواهید سوت بزنید جمع کرده و به حالت اول برگردانید.

۴. دهانتان را تا حد امکان باز کرده ۵ ثانیه مکث کنید

۵. مشتتان را به شقیقه بگذارید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید اما فشار ندهید.

۶.به کندی نفس بکشید و سپس نفس را بیرون بدهید.

۷. گردنتان را به طرفین حرکت دهید.

۸.دندان هایتان را کلید کنید و به هم فشار بدهید البته نه تا حدی که دردآور باشد.

این ورزش برای رفع خستگی عضلات صورت و گردن و تسریع جریان حرکت خون در رگ ها می گردد و همین طور باعث ایجاد شادابی در صورت شده و به پوست آرامش می دهد.

ماساژ بدن

۱ .حرکات آرام بخش

۲.حرکات ماساژ به طور کلی جهت زیبای اندام و آرامش بخشیدن است و در این موارد روش متخصصین تقریبا مشابه است ولی مواد مصرفی به هنگام ماساژ ممکن است که متفاوت باشد.

ماساژ دست و بازو

۱. ابتدا ماساژی نرم و نوازش گونه کار را آغاز می کنیم

۲. دست و بازو را به صورت رفت و برگشت ماساژ می دهیم.


با سرد شدن هوا مراجعه افراد به کلینیک های پوستی نیز بیشتر می شود. وزش بادهای سرد و خشک در فصول پاییز و زمستان و اقامت طولانی در اتاق هایی که به دلیل گذاشتن وسایل گرمایشی گرم و خشک شده از مهم ترین دلایل بروز خشکی و چروک زودرس پوست است.


بهترین و مناسب ترین راه برای جلوگیری از خشک شدن پوست، استفاده از کرم های مرطوب کننده مناسب است.کرم های مرطوب کننده با ایجاد یک لایه در سطح پوست سرعت دفع آب از اپیدرم را کاهش داده و با افزایش قدرت نگهداری آب مانع از خشکی و از بین رفتن شادابی پوست می شود.


یک مرطوب کننده خوب باید حاوی آب، ترکیبات جذب کننده رطوبت و امولسیون های تغذیه کننده پوست باشد. در هنگام خرید توجه به روز و شب بودن کرم ها اهمیت ویژه ای دارد. در هنگام روز باید از کرم های مرطوب کننده که حاوی ضدآفتاب بوده و پوست را در برابر اشعه UV خورشید محافظت نماید، استفاده کرد.


در صورت استفاده مستقیم نیز بهتر است ضدآفتاب باSPF ۱۵ بر روی پوستتان بمالید.برای مرطوب کردن پوستتان در شب نیز کرم های حاوی اسید هیدروکسی آلفا که جزء لایه بردارهای طبیعی بوده و سلول های مرده پوست را بازسازی می کند و موجب بهبود لایه بیرونی پوست می شود تهیه نمایید.


هرگز برای مرطوب کردن پوستتان از آب و صابون استفاده نکنید زیرا شست وشوی بیش از حد باعث از بین رفتن لایه چربی محافظ پوست شده و روند خشک و پوسته پوسته شدن پوست را سرعت می بخشد.


به جای استفاده از صابون از شیرپاک کن برای تمیز کردن صورتتان استفاده کنید. از بخورهای گیاهی که موجب افزایش آب رسانی به پوست می شود، غافل نشوید. گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامین A و E نظیر سبزیجات دارای برگ سبز، سیب زمینی، هویج، خشکبار، انگور و مرکبات نیز کمک بزرگی به حفظ طراوت و زیبایی پوست در فصول سرد می کند.


انواع ماسک برای پوست چرب


ماسک آلوی قرمز

برای تهیه ماسک آلوی قرمز كافی است هسته آلوی قرمز را درآورید و سپس آلوها را له كنید و چندقطره روغن بادام شیرین به آن اضافه كنید و خوب مخلوط نمایید و سپس به مدت۲۰ دقیقه آن را برروی پوست بمالید و آنگاه باپنبه آغشته به گلاب آن را پاک كنید.


ماسک لیمو ترش

برای تهیه ماسک لیموترش آب۲ لیمو را بگیرید و با ۱قاشق عسل گرم، مخلوط كنید و روی پوست بمالید و پس از۲۰ دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاک كنید.


ماسک هویج

ماسك هویج نیز به وسیله آب هویج تهیه می شود. برای این منظور مقداری آب هویج را با ماست مخلوط كنید و با انگشت روی پوست بمالید و پس از۲۰ دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاک كنید.


ماسک کدوحلوایی

مقداری كدو حلوایی رسیده را له كرده بصورت ماسک برای متعادل ساختن چربی پوست صورت استفاده كنید.


ماسک سفیده تخم مرغ

یك عدد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید پس از كف كردن به آن نصف لیوان لیمو ترش اضافه كنید وبه هم بزنیدو روی تمام پوست بمالیدپس از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.


ماسک پرتقال و لیمو

دو قاشق آب پرتقال و یک قاشق آب لیمو ترش را خوب مخلوط نموده بصورت بمالید و بعد از ۱۵دقیقه با آب ولرم بشویید.


ماسک خیار

خیار را پخته له كنید ،به صورت ماسک روی صورت بگذارید وپس از۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.


ماسک زرده تخم مرغ وآوکادو 

۱ قاشق سوپخوری خاک رس خاک رس یا خمیر پاک کننده که به شکل پودر در تمام مغازه ها و فروشگاه های غذایی بهداشتی موجود است،+ ۱ عدد زرده تخم مرغ + یک چهارم قاشق آوکادو له شده + مقداری روغن فندوق برای اینکه یک مخلوط نرم داشته باشیم. را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست خود به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه گذاشته و بعد با آب ولرم بشویید.  


زرده تخم مرغ وآوکادو رطوبت از دست رفته پوست را دوباره باز می گرداند ،خمیر پاک کننده ترشحات چربی پوست را خشک کرده ، روغن فندق این حالت را در پوست تعدیل کرده و آن را تقویت می کند. 


ماسک سیب

یک عدد سیب رنده شده را با ۵ قاشق سوپخوری عسل مخلوط کنید و سپس روی پوست صورتتان بمالید و پس از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشویید.


آیا می دانستید که زنبورها ممکن است مسافت ۵۵ هزار مایل حدودا ۱۰۱۰۰۰ کیلومتر را پرواز کنند و به روی بیش از ۲ میلیون گل بنشینند و شهد جمع آوری کنند که تنها برای درست کردن تقریبا نیم کیلو عسل کافی است.


عسل حاوی قندهایی مانند فروکتوز، گلوکز و همچنین آب می باشد. علاوه بر اینها حاوی دیگر قندها، آنزیم ها ، مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای آمینه می باشد.


ماسک گوجه فرنگی

یک عدد گوجه فرنگی را خوب له کنید و بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوستتان را با آب گرم بشویید.


پوست های چرب نسبت به موادپاک كننده و موادآرایشی و دارویی حساس هستند و ممكن است در اثر مصرف موادپاک كننده یا محلول های الكل دار دچار قرمزی، خشكی، خارش یا پوسته ریزی شوند.


دراین صورت باید مصرف هرگونه شیرپاک كن، محلول های طبی و داروهای موضعی را متوقف و به پزشک مراجعه كرد تا پمادساختنی تركیبی التیام دهنده ای را تجویزكند.


روی پوست های چرب كه اینگونه تحریک شده اند نباید پماد یا كرم بتامتازون، تریامسینولون، هیدروكورتیزون یا فلوسینولون مالید و نیز دراین مواقع نباید صابون اسیدی مصرف كرد.


افرادی كه پوست چرب دارند باید مصرف چربی و قند را به حداقل برسانند و غذاهایی مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شكلات و موز را بسیاركم مصرف كنند.


این افراد برای كنترل چربی پوست خود و برخورداری از یک پوست شاداب و خوب باید خواب كافی، اعصاب راحت و تغذیه مناسب داشته باشند و هرچه می توانند سبزی و میوه مصرف كنند.


انواع ماسک پوست خشک

چگونه ماسک های زیبایی طبیعی بسازیم

هر چند در فصل تابستان آفتاب دائمی نداشته باشیم ولی پوست و مو خشک ، دی هیدراته و تیره خواهد شد.


پس بیایید با استفاده از این دستورالعمل های تماما طبیعی که حاوی تنها چند چیز ساده و سهل الوصول است پوست و موی خود را درخشان و براق کنید.


ماسک هلو

هلو را له كرده چند دقیقه بر روی پوست می گذاریم.


ماسک نارگیل

گرد نارگیل را در شیر حل كرده خوب به هم بزنید تا خمیری شكل شود سپس آنرا بر روی صورت مالیده بگذارید تا خشك شود، سپس با آب ولرم بشویید.


آب خیار را باخامه مخلوط كرده مدت نیم ساعت محلول را بر روی صورت بگذارید،این ماسک خاصیت آبرسانی دارد.


ماسک عسل و زرده تخم مرغ

۱ قاشق سوپخوری عسل ،پوست را تحریک و نرم می کند.+۱ عدد زرده تخم مرغ در پوست نفوذ کرده و آب رسانی می کند.+یک دوم قاشق چایخوری روغن بادام درپوست نفوذ کرده و آب رسانی می کند. +۱ قاشق سوپخوری ماست ،پوست را نرم و لطیف کرده و سپس آنرا سفت و محکم می کند.


تمامی این مواد را با هم مخلوط کرده و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

ماسک توت فرنگی

۸ الی ۹ عدد توت فرنگی را با استفاده از یک چنگال له کرده و ۳ قاشق سوپخوری عسل را به آنها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.


فقط زیاد هم نزنید چون ممکن است رونده و شل شود. بلافاصله بر روی پوست صورتتان بمالید و پس از چند دقیقه آن را بشویید. 

 

آیا می دانستید توت فرنگی برای رومی ها به خاطر خصوصیات و استفاده های پزشکی با ارزش بوده و به همان اندازه که مرکبات ویتامین C دارند، توت فرنگی هم دارد و خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش و روده ای را بطور چشمگیری کاهش می دهند.


ماسک سبزیجات

منتخبی از سبزیجات مانند، کلم پیچ، هویج ها، خیارها، گوجه فرنگی، کرفس، کاهو، اسفناج ، جوانه لوبیا را کاملا بشویید.


سپس در یک مخلوط کن ریخته و آن ها را خرد و ریز کنید تا له شود و یا اینکه در هاون ریخته و بکوبید سپس چند قطره روغن jojoba اضافه کنید.


این مخلوط را بروی پوست بمالید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آنرا بشویید.


انواع ماسک برای پوست نرمال


ماسک نعناع

مقداری نعناع تازه را له كرده ویك قاشق سوپخوری روغن بادام شیرین به آن اضافه كنید تا بصورت خمیر درآید،بعد روی تمام صورت قرار داده پس از نیم ساعت با آب ولرم شسته وبعد كمی گلاب بصورت بمالید، سپس از كرم تقویتی استفاده كنید.


ماسک گیلاس

گیلاس حاوی ویتامین هی زیادی است.آن را به تنهایی له كرده روی تمام پوست به مدت نیم ساعت قرار دهید، سپس با آب ولرم شسته وكمی گلاب بزنید.


ماسک زردآلو

دو عدد زرد آلوی رسیده را پوست كنده با مقداری كوبیده جوانه گندم ویک قاشق عسل مخلوط كرده خوب به هم بزنید تا به شكل خمیر در آید وروی تمام صورت بخوابانیدپس از نیم ساعت شسته وكرم مرطو ب كننده به پوست بزنید.


ماسک موز

دو عدد موز متوسط را با یک عدد چنگال له کنید البته زیاد له نکنید در غیر اینصورت بسیار رونده و شل می شود.

اگر مایل بودید مقداری عسل هم به آن اضافه کنید. بعد روی پوست صورتتان بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک را در یخچال نگهداری کنید.

 

ماسک هویج ۲

 الی ۳ عدد هویج بزرگ را پخته و سپس له کنید. بعد ۴ قاشق عسل به آن اضافه کنید و با هم مخلوط نمایید. به آهستگی بر روی پوست خود بمالید و پس از ۱۰ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید.


آیا می دانستید،هویج میوه بومی افغانستان است. هویج اولین بار ۵ سال قبل از میلاد مسیح در نواحی مدیترانه کاشته شد و حدود در قرن ۱۶ انواع هویج به اروپا و انگلستان معرفی شدند. هویج ها در طبیعت وحشی عمل می آیند.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده